No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica | Exploratori
Programa de l’acte:
09:30 – 10:00 / Benvingudes al Hub Social! Cafè de benvinguda i xarxa.
10:00 – 10:25 / Obertura de l’acte, a càrrec de l’Alba Tobella – Verificat.
10:25 – 10:30 / Presentació del projecte Centres Desfake a centres de Catalunya.
10:30 – 10:50 / Conferència: “Aterratge de l’AMI a l’educació. Concepte i marc”, amb Kari Kivinen.
10:50 – 11:20 / Cafè
11:20 – 11:35 / Píndola musical, de la mà de l’IE El Til·ler, amb Domi Viñas.
11:35 – 12:45 / Experiències: “Què poden fer les institucions i la societat civil per impulsar l’Alfabetització Mediàtica i Informacional” amb exemples europeus i dels Estats Units.
Rayan Temara, Associat d’Advocat i Associat – Lie Detectors.
Alex Mahadevan – Director Media Wise (USA)
Vanesa Hernandez Perez – cap de la Unitat Estratègica d’Infantils de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).
Taula rodona: “Anem tard! Què cal fer des de les institucions?” amb ponents i Kari Kivinen.
Moderat per Lorenzo Marini
12:45 – 13:00 / Presentació del Laboratori Equitat Digital i Grup de treball de Confiança Mediàtica, a càrrec d’Héctor Martínez.
13:00 – 14:00 / Update de recerca: “Què ens està dient la recerca? Aprenentatges, conclusions i línies prometedores d’investigació”. Exposicions d’investigadors referents en alfabetització mediàtica informacional i un diàleg sobre els reptes educatius que planteja aquesta recerca en l’àmbit educatiu.
Santiago Tejedor – professor i director del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la UAB.
Charo Sadaba – Doctora en Comunicació i Catedràtica titular de Publicitat en la Facultat de Comunicació de la Universidad de Navarra.
Eva Herrero – Doctora en investigació de “Medios de Comunicación”. Professora de Periodisme en el Departament de Comunicació de la UC3M.
Moderat per Azucena Vázquez – Directora de Transformación Digital en Escuela21 i coordinadora de la SX3 Academy a la CCMA.
14:00 – 15:00 / Dinar
15:00 – 16:00 / Cercle d’aprenentatge Centres Desfake. Espai destinat per a docents i participants en el projecte Centres Desfake. La resta d’assistents tindrà l’espai obert al HUB social per fer networking.
16:00 – 19:00 / Exploratori de Confiança Mediàtica: Com transitem des de la desconfiança cap a la veracitat?
50’ Diàleg:
Albert Aguilera – Corporació catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA)
Domi Viñas – Directora de l’institut IE El Til·ler
Moderat per:
Cristina Figueras – Educadora i assessora en transformació educativa
10’ Coffee Break: al llarg del descans, les participants tindran l’oportunitat de triar el taller al qual voldran participar i aprofundir a continuació.
La jornada serà retransmesa en línia fins aquest punt (els tallers no seran retransmesos). T’animem a participar presencialment per gaudir de l’experiència de la jornada en la seva plenitud.
Tallers: podràs participar d’una de les 4 experiències que presentarem que ja estan posant en marxa l’aprenentatge mediàtic informacional als espais educatius.
Proposta 1: Com aprenem a clicar críticament i assenyada? Pràctiques d’aula per a l’alfabetització mediàtica
Amb Catesco i el periodista i docent Marc Navarro, aprendrem a detectar i a abordar la desinformació que es difon a les xarxes. L’objectiu és aproximar-nos als postulats de la UNESCO pel que fa a l’alfabetització mediàtica i informacional, i conèixer propostes didàctiques senzilles de traslladar a l’aula per aprofundir en l’alfabetització mediàtica de l’alumnat.
Proposta 2: No cola!
De la mà de l’Ariadna Delgado (@VedrunaRipoll) podreu descobrir que la informació que rebem per diferents mitjans no sempre és el que sembla. De la mà de l’Ariadna Delgado podreu submergir-vos en una anàlisi crítica i educativa sobre la desinformació, amb activitats pràctiques per portar a la vostra aula. A més, us presentarem un projecte educatiu inter-etapes (3-16) com a exemple.
Proposta 3: Com promovem l’interès del jovent per una actualitat ben informada?
Amb l’equip del diari Junior Report reflexionarem sobre el vincle del jovent amb l’actualitat. Són només receptors de notícies o tenen interès per anar-les a buscar? Com podem fer que vulguin estar informats? I ben informats? En aquest taller dissenyarem eines i dinàmiques que ens ajudin a despertar l’interès de l’alumnat per l’actualitat, així com recursos didàctics per treballar-la a l’aula de forma crítica.
Proposta 4:Com podem submergir-nos en la realitat digital i informacional de l’alumnat?
De la mà de l’equip de Verificat, ens preguntarem com es relacionen els i les joves amb la informació en el món digital d’avui en dia. Explorarem amb curiositat les xarxes socials que utilitzen, els referents que els inspiren i com poden ser víctimes de la desinformació. En aquest canvi de paradigma, ja no n’hi ha prou amb les habilitats bàsiques de lectura i escriptura; descobrirem què significa l’alfabetització mediàtica i informacional.