📁 Veure tots

1 minut amb Salustià Àlvarez

Entrevistem el president de la DOQ Priorat just després de la presentació d’ “Els noms de la terra”. Amb la presentació
de la nova classificació dels vins, el Consell Regulador de la Denominació d’Origen Qualificada Priorat culmina un quart de segle de feina, somnis i ambicions. A partir d’ara, els cellers que ho vulguin podran diferenciar els seus vins entre Vi de Vila, Vi de Paratge, Vi de Vinya Classificada i, finalment, Vi de Gran Vinya Classificada. El Priorat imita les grans regions del món, especialment França, que qualifica entre ‘cru’ i ‘grand cru’ els vins que provenen de les finques més singulars, per història, producció i qualitat. Una catalogació que haurà de certificar la DOQ Priorat. El gran canvi es produirà a partir d’aquest any, quan les ampolles dels cellers que ho vulguin ja podran etiquetar amb la nova catalogació, presentada sota la campanya “Els noms de la terra”. El més important serà el nom de la finca i del poble, per davant del productor o la marca. El Priorat vol que el territori pesi més que les persones. Comença un gran esforç comunicatiu perquè tots els consumidors entenguin aquesta nova catalogació. Expliqui el canvi de catalogació per algú que no sàpiga res i vagi a comprar una ampolla de Priorat… Ho intentaré fer amb un símil. Imagina’t que estant lluny sents parlar en català. El primer que faràs és dir de quin indret de Catalunya vens, després de quin poble, i a mesura que et va coneixent fins i tot t’acabes identificant per la família. El que volem fer és això. Identificar cada vi del Priorat pel poble i la vinya d’on ha sortit? Volem que el vi que surt del Priorat s’acabi identificant per l’indret on surt. Cada vegada el món del vi té més gent amb capacitat de conèixer més, amb voluntat, que té més informació i que és més savi,… Per tant, tota aquesta saviesa que es pot posar dins d’una ampolla, volem que la puguin identificar. ‘Message in a bottle’, que cantava The Police. No fem res més que dir a l’etiqueta d’on venim i volem que el consumidor trobi el pedigrí de l’ampolla.     Què vol dir amb el ‘pedigrí’? Hi ha determinats productes que són emocionals. Això ho intentem transmetre, també. El vi ja no està dins del producte necessari per viure. És un producte emocional. I què vol dir?   La gent busca un arrelament social amb el vi. Aquest arrelament li hem de fer fàcil. Si el vi és emocional hem de podar trobar-li una identitat. De manera que quan vagis a sopar a casa d’uns amics els puguis dir que és un Priorat, d’un poble determinat i d’una finca concreta.